Yutong
(China)
Yutong ZK6100DA

Model: onbekende producent, China 2012

Gegevens van de originele bus:
motor: Yuchai type YC6J200-30, Common-rail (met Bosch E-control) 6 cylinder 6,5 liter dieselmotor, 200 pk, Euro 3; handgeschakelde 5 versnellingsbak; airco: Kelin KFD-21.
Lengte 9,98 mtr., breedte 2,43 mtr., hoogte 3,15 mtr., capaciteit 48 kinderen en 2 volwassenen, links 3 zitsbanken, rechts 2 zitsbanken.
Maximum toelaatbaar gewicht 14.000 kg; maximum snelheid (technisch) 105 km/u.

Het model is een exacte 1:50 weergave van het origineel. Het is echter gemaakt als speelgoed en heeft een soundgenerator die meerdere geluiden produceert, o.a. bij het openen van de deur. Ook zijn de koplampen en het interieur voorzien van LED-verlichting dat knippert. Voor de internetprijs van € 11,75 (01-2013) is het ook een fraai model voor de verzamelaars. Het interieur is simpel maar correct weergegeven met 48+2 zitplaatsen. De wieldoppen komen overeen met het origineel, evenals de spiegels. Alleen de voorgeschreven extra spiegels op de spatschermen (naar Amerikaans voorbeeld) ontbreken aan het model.

In China is het staatsbesluit “School Bus Safety Management” op 1 mei 2012 van kracht geworden.
In de wet worden de verantwoordelijkheden van de lokale overheid voor een veilig(-er) scholierenvervoer geregeld.
Aanleiding tot een aanscherping van de wetgeving van 2004 waren de vele misstanden en een groot aantal catastrofale aanrijdingen met schoolbusjes. Met name de frontale botsing van een (oorspronkelijk 9 persoons) minibusje beladen met 64 kleuters, waarvan 21 de dood vonden, was wereldwijd in de publiciteit, en de directe aanleiding voor nieuwe wetgeving.

In de wet, bestaande uit 62 paragrafen, zijn er 17 die betrekking hebben op de juridische verantwoordelijkheden en straffen bij overtredingen.
Zo moet de politie bij verkeersopstoppingen voor vrije doorgang zorgen voor een beladen schoolbus en krijgen weggebruikers die geen ruimte maken voor een schoolbus een boete van 200 yuan (ca. $32).
In de wet wordt in  zes paragrafen beschreven wie een schoolbus mag besturen: leeftijd tussen 25 en 60 jaar, rijervaring van meer dan drie jaar, een speciale rij- en veiligheidstraining hebben gevolgd en geen strafblad.

De nieuwe standaard voor de schoolbussen is een “long-nose” type met hoge vloer, speciaal ingericht voor jonge kinderen (grote kinderen worden in touringcartypes vervoerd). Bij een aanrijding mag de motor niet meer in de passagiersruimte binnen kunnen dringen. Tal van veiligheidsaspecten zijn ingebouwd, o.a. video-bewaking en een black box waarop de rit wordt vastgelegd. Omdat de chauffeurs niet worden vertrouwd wordt het aantal kinderen automatisch geteld en het wegrijden geblokkeerd bij overbezetting. Alleen zitplaatsen zijn toegestaan, die zijn allen voorzien van veiligheidsgordels en zachte bekleding rondom.
De maximum toegestane snelheid met scholieren aan boord is 60 km/uur. Via GPS en camera’s wordt de rijstijl van de chauffeur gevolgd en gesignaleerd als van de route wordt afgeweken en/of te hard wordt gereden.
Iedere 6 maanden is een technisch keuring van de bus verplicht.

De bussen zijn uitgerust met een automatisch SMS-systeem dat ouders en leerkrachten informeert waar de bus zich bevindt. De chauffeur ziet op een beeldscherm de weersverwachting op de route en de buienradar. Ook is er een waarschuwingssysteem voor files en ongevallen onderweg. Om al deze hightech systemen in het hele land operationeel te krijgen is echter nog veel werk te verzetten.

De doelstelling van de Chinese overheid is om volgens de nieuwe standaard 50.000 schoolbussen te laten produceren tot 2015. Er zijn 20 busproducenten bij betrokken, de markt wordt echter gedomineerd door 5 grote producenten. De 12e tentoonstelling “Busworld Asia” in Guangzhou (22-24 november 2012) stond geheel in het teken van de nieuwe schoolbusgeneratie.

De kosten van de bussen komen voor de helft voor rekening van de lokale overheid, de andere helft voor de centrale overheid. Voor het hele project inclusief de technische infrastructuur wordt tot 2022 in totaal een bedrag van € 55 biljoen begroot.
ga naar de
uploaded 02-02-2013; © www.pcreest.nl