VOLVO
VOLVO B10M; 1987.
carrosserie: Barbi (ItaliŽ), type CX 55 "Italia 99"


Model: NZG, nr. 338

Het model laat een (matig) gedetailleerde middenmotor-chassis zien.

Gegevens van de oorspronkelijke bus:
B10M-chassis met 270 pk motor.

De door de door Giorgio Giugiaro van "Ital Design" voor Volvo ontworpen carrosserie werd o.a. gebouwd door Barbi in ItaliŽ maar ook zijn enige exemplaren gebouwd door Berkhof in Nederland.

In 1983 werd een prototype gemaakt en in 1987 kwam de productie op gang. Er zijn door Barbi 350 exemplaren gebouwd.
Volvo C 10 M; 1984.

Model: Joal, Spanje (1989).


Gegevens van de originele bus:

typeaanduiding: C10M-LHD/RHD;
standaard wielbasis: 7.00 mtr. (op verzoek 6.33 mtr.);
6 cylinder turbo-diesel, 9600 cm3; 276 PK of 310 PK;
lengte: 12.00 mtr. (11.83 mtr. bij de uitvoering met 6.33 mtr. wielbasis).

In de 2e helft van 1984 verrastte Volvo de buswereld met een onder eigen regie ontwikkelde luxe touringcar, de C10M. Tot dan beperkte Volvo zich als chassis- en componentenleverancier.


Volvo liet de zelfdragende carrosserie van roestvrij staal bouwen in Zwitserland door Ramseier & Jenzer. In de (slechts) 2 productiejaren werden door R&J 66 bussen gebouwd, waarvan er 19 in Nederland terecht zijn gekomen.

In 1988 werden nog 13 exemplaren met afwijkende carrosserie gebouwd door Wiima in Finland.

Door de luxe uitvoering was de bus ca. 40% duurder dan een luxe touringcars op een B10M chassis.

Opvallend is de extreem lange wielbasis, met 7.00 mtr. tussen de assen. Hierdoor ontstond vůůr de motor nog een extra bagagecompartiment, naast de bagageruimte achter in de bus.

Door de lange wielbasis kreeg dit bustype een superbe balans en een buitengewoon rijcomfort.

Voor extra veiligheid was de carrosserie op 3 plaatsen extra verstevigd in de dakconstructie.
Speciaal voor de Belgische markt kon de bus ook met een wielbasis van 6.30 mtr. worden geleverd.
Volvo 9600 (China)
gebouwd door: Xi'an Silver Bus Company.

Model: onleesbare naam, schaal ca. 1:54 (uitgebracht 2008)

Gegevens van de originele bus:
Chassis Volvo B9, motortype Volvo B9B met 340 of 380 pk, voor China nog in Euro III uitvoering. Volvo I-shift automatische versnellingsbak en Voith 3250 hydrolische retarder.

Volvo en Xi'an Silver Bus (onderdeel van de AVIC Xi'an Aircraft Industry Group Ltd.) hebben al jaren lang een joint-venture overeenkomst. Voor de Chinese binnenlandse markt zijn daarbij eigen chassis-types ontwikkeld.

En bijzonder fraaie busmodel, met volledig gedetailleerd interieur (ook het plafond en de luchtkanalen zijn tot in detail weergegeven). Hoewel de schaalverhouding enigzins afwijkt van schaal 1:50 toch een aanwinst voor mijn verzameling.
Opvallend detail: er zijn 2 uitvoeringen, de ene met Engelstalige teksten aan beide zijden, de ander met Chinese teksttekens op de rechter zijkant.
Dit schitterende promotiemodel is niet in de reguliere handel verkrijgbaar.
Naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl  02-2010
Een onduidelijk model van een Volvo C10M, gemaakt van kunststof en met frictiewielaandrijving (voorwiel), maar wel op schaal 1:50. Gekocht op de Namac-beurs voor een "vriendenprijsje".
Zou een Jonckheere carrosserie kunnen zijn.