Volkswagen Crafter 32
model gereed in augustus 2010
© www.pcreest.nl; uploaded 08-2010
Naar de volgende pagina:
NEOPLAN Centroliner N 4516.

Gegevens van de originele bus:
Lengte 11,95 mtr., breedte 2,50 mtr., hoogte 2,88 mtr.

Motor: MAN D 2066 LUH met 360 pk, voldoet aan de EEV milieunormen.

Neoman bouwde sinds 1997 de Neoplan Centroliner parallel met de MAN Lion's City, waarmee de Centroliner de technische basis en ook de opbouw grotendeels deelt.
Eind 2008 rolde de laatste Centroliner van de band, de 2 merkenstrategie voor dit type stad-/streekbus bleek niet lonend, bovendien waren de busactiviteiten van Neoman eerder al ondergebracht en geļntegreerd bij MAN.
Basis voor onderstaande ombouw is het model van WSI, zowel de carrosserie als de onderzijde zijn perfect nagebouwd. De wielen zijn verend opgehangen, de voorwielen zijn ook sturend.
WSI bracht dit prachtige (neutrale) model begin 2010 uit, enige promotiemodellen waren reeds in 2009 te krijgen.
Volkswagen Crafter 32 / 2.5 TDI, bouwjaar 2010.

Gegevens van de originele uitvoering:
lengte 5,90 mtr., breedte 1,99 mtr., hoogte 2,71 mtr.;
Motor: 5 cilinder VW-diesel, 2459 cc inhoud en een vermogen van 136 pk.

De Volkswagen Crafter wordt inmiddels veel verkocht als taxibus. Voor mijn model heb ik gekozen voor een lijndienstuitvoering, in Duitsland vaak aan te treffen als "beltaxi" ("Ruftaxi"). Het meubilair is daarom van een eenvoudig type, zoals ook in stadsbussen wordt gebruikt.
Om constructieredenen was het niet mogelijk om de achterruiten open te werken, de zijruitpartijen konden met een slijpschijfje redelijk snel worden open gewerkt, om daarna van ruiten te worden voorzien. De rechter voordeur is verbouwd tot "electrisch bediend". Op onderstaande foto's is het interieur goed te zien, inclusief het fraaie dashboard.