Solaris Vacanza  3
Na een lange pauze ben ik begin 2005 weer aan de slag gegaan. Inmiddels is het dak in z'n definitieve vorm gekomen en staat de bus nu ook voor het eerst op z'n wielen.
Om in geval van oneffenheden toch alle banden de ondergrond te laten raken is de achterste as verend opgehangen. De overige assen zijn star verbonden met de carrosserie.

Naast de bus ziet u de (massieve) luchtkanalen liggen, deze zijn rond uitlopend aan de voorzijde, dus veel vijlwerk.
Het model was in 1e instantie voorzien van een keukenunit bóvenop de toiletruimte. De Vacanza 13 heeft echter een veel grotere keukenunit tegenover de toiletruimte, dat betekende dat de bovenbouw van het toilet moest worden aangepast en een keukenunit moest worden gebouwd.
De airco was één van de redenen bij de vertraging van de afbouw. Ik beschikte niet over bruikbare foto's van het dak én ik heb lang zitten nadenken hoe ik de ronde én rechthoekige luchtinlaatroosters zou moeten maken.

Begin april 2005 kwam de oplossing onverwacht binnen handbereik. Eindelijk was het model van de M.A.N. Lion's Coach te koop, dit model beschikt over een prachtig weergegeven airco-unit. Bij andere busmodellen is tot op heden weinig aandacht geweest voor de details van de airco en deze waren dus onbruikbaar voor mijn doel.

Verder ontving ik van Solaris het voorjaarsnummer van hun bedrijfsblad "Aktualnosci", waarin een fotoreportage stond van een verongelukte bus op de Duitse A2 bij Hannover. De linkse foto gaf mij precies dat beeld van het dak waar ik al lang naar op zoek was. Een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.

Overigens toont de fotoreportage ook dat de bus na de crash vrijwel ongeschonden was, de zijwaartse stabiliteit van de bus is daarmee wel bewezen. Zowel de passagiers als de bemanning liepen geen ernstig letsel op.

Inmiddels heb ik van de airco-unit een mal gemaakt en een afdruk gegoten. Delen hiervan zullen nu worden gebruikt voor de te bouwen unit.
Voor het gieten van 2 airco-units heb ik Stewalin gebruikt (ook een deel van de stoelen is hiermee gegoten). In mijn zoektocht naar een beter product dan gips stuitte ik hierop bij een handwerk-/ wol- en hobbywinkel. Stewalin heeft het voordeel dat het in 20 minuten keihard is, goed te zagen is (ook met de zaagmachine!), en prima te schuren is.
Omdat de Vacanza airco een andere is dan op de Lion's Coach, heb ik twee gegoten airco's in delen gezaagd en vervolgens de kap om de 4 losse delen heen gefabriceerd.
Button naar volgende pagina:
© www.pcreest.nl  04-2009