Solaris Vacanza  2
Solaris had afzetproblemen in "het westen" omdat de Vacanza 12 relatief zwaar is en bij 2 assen te snel het maximum toegestane gewicht overschrijdt. Solaris besloot danook om zich bij het inmiddels op gang gekomen productieproces te concentreren op de 12,9 mtr. lange 3-asser, daarbij de algemene trend in de busbouwsector volgend. Ook werden een paar modificaties aangebracht in het seriemodel.
Tijdens de Busworld 2003 in Kortrijk werd de "Solaris Vacanza 13" geļntroduceerd.
Ten opzichte van het prototype is nu ook de voorruit duidelijk hoger geworden.
De bus wordt aangedreven door een DAF motor type XE 315 C met een vermogen van 428 PK.
Begin maart 2004 heb ik, "na lang beraad", besloten om de zaag in mijn 12 meter-model te zetten en er alsnog de nu gangbare bus van te maken. Deze "ingreep" was zeker niet zonder risico.......
Na de geslaagde "operatie" kon dan eindelijk weer verder worden gebouwd. Nu was het dashboard aan de beurt.
De markante rondingen van het dashboard konden alleen door langdurig frezen en vijlen van een massief blok, gemaakt van verlijmde plastic plaatjes, worden bereikt.
Het instrumentenpaneel is gemaakt m.b.v. foto's van het origineel.
Inmiddels is ook de productie van de stoelen op gang gekomen. Met 5 rubber mallen worden de stoelen uit gips gegoten en aansluitend gevijld en geschilderd. Onder invloed van het gips verouderen de mallen snel en dus is het zaak om dagelijks een serie stoelen te gieten. Ongeveer 60% komt heel uit de mal, de rest breekt bij het uit de mal halen en is dus rijp voor de vuilnisbak.
De achterkant voor de stoelen wordt nog gemaakt m.b.v. de computer.
Button naar volgende pagina:
© www.pcreest.nl  04-2009