SCANIA
Naar de volgende pagina:
of terug naar de overzichtpagina:
© www.pcreest.nl;  12-2011
SCANIA "Touring" 4x2 ; 2009
carrosserie: Higer, China


Model: onbekend, China.


Gegevens van de originele bus:

motor: 6 cylinder; 12,7 ltr. met 400 pk Euro 5.

Door het samenwerking tussen Scania Zweden en de (zeer grote) busproducent Higer in China is Scania in staat een aantrekkelijk geprijsde middenklasse touringcar aan te bieden, die in het segment is ingedeeld onder de luxe Scania/Irizar PB.
De bus heeft een capaciteit van maximaal 49+1+1 en is leverbaar in de uitvoeringen Comfort en Premium.
De bus werd (onder grote belangstelling) geÔntroduceerd op de Busworld in 2009. Op de IAA 2010 werd de 13,7 meter variant in 6x2 440 PK uitvoering geÔntroduceerd (met een maximale capaciteit van 57+1+1), opnieuw onder zeer grote belangstelling, dit vanwege het feit dat dit het 1e bustype is vanuit een Europese / Chinese samenwerking, wat veel Europese producenten voor onmogelijk hielden.
Het bustype is bedoeld voor meerdere continenten en voor Europa met name interessant vanwege de lage prijs in combinatie met de bekende en beproefde Scania componenten en een goed servicenetwerk.

Het geweldig mooie en zeer gedatailleerde busmodel is exclusief voor de Scania-shop in een kleine oplage geproduceerd.
Scania K 380 IB 4x2 chassis
Carrosserie: Tentrem (Malang, IndonesiŽ) type Scorpion King (2010)

Model: Jual Miniatur (lokaal Indonesisch handwerk), 2011.

Gegevens van de originele bus:
Motor: DC12-1 (Euro 3) 6 cylinder met een vermogen van 380 PK, automatische "Opticruise" versnellingbak type GRB75R met 8 versnellingen en ingebouwde retarder.

Het nieuwe Scania-chassis werd voor het eerst geleverd naar IndonesiŽ in 2010 in opdracht van busonderneming
PO Harapan Jaya in Tulungagung (Oost Java). Het carrosseriebedrijf Tentrem in Malang kreeg de opdracht er een carrosserie op te bouwen. Tot 4x toe werd de achterzijde gewijzigd voordat het design de toets der kritiek van de opdrachtgever kon doorstaan.
Als eerbetoon aan de intussen overleden opdrachtgever dhr. Khunooro, bijgenaamd King Zhu, gaf Tentrem het bustype de naam Scorpion King en de 1e bus reed na nog enige aanpassingen mee in de rouwstoet.
Inmiddels wordt de bus ingezet op de luxe lijndiensten.

Het busmodel is handgebouwd en bestaat uit een kunststof in wit gespoten body, waarover met plakfolie de fotoprints zijn aangebracht. Het geheel maakt een prima indruk, waarbij met name de markante verlichting goed tot uitdrukking komt evenals het front, door de fototechniek lijkt er ook dieptewerking.
Het is wel duidelijk dat er met zeer eenvoudige middelen en met veel handvaardigheid hier een prachtig resultaat is bereikt, de ruwe en niet afgewerkte onderzijde moet men maar niet bekijken..... De wielen zijn uit ťťn stuk gegoten en daarna bewerkt.
De gebruikte modelbouwtechniek is uniek en kenmerkt zich door handvaardigheid en creativiteit.

Het model is in Europa niet in de reguliere handel verkrijgbaar.