SCANIA
SCANIA "Omnicity"; 2000
Carrosserie: Scania, Polen.

Model: Joal, Spanje


Gegevens van de originele bus:

6 cylinder 9 ltr. motor met 230 pk.
Scania OmniLink; uitvoering 2007.
Carrosserie: Scania Polen.

Model: Cararama nr. 567, (Hongwell Toys, China); 2007

Uitvoering: wagen nr. 6392 van Jönköpings Länstrafik AB (Jönköping, Zweden), kenteken TKC 242.

Gegevens van de originele bus:

13,7 meter Low Entry-type, d.w.z. lage vloer tot na de middendeur, daarna normale vloerhoogte met stoelen op "podesten". 49 zitplaatsen; bustype bestemd voor de aanvoerlijnen vanuit de voorsteden.
Motortype DSI9 E 01 230, 6 cylinder Ethanol-motor met 9 ltr. cylinderinhoud, maximum vermogen 230 pk, 1035 Nm.

Scania heeft al vele honderden bussen met Ethanol-motor afgeleverd, hoofdzakelijk aan Zweedse busbedrijven. Ethanol is alcohol, verkregen uit de destillatie van suikerrietsap of graan.


Met dit 1e busmodel van Cararama toont de Chinese producent waartoe men in staat is, een perfect model met correct openslaande deuren, waarbij vooral het ingewikkelde deurmechanisme opvalt. Ook de apart ingezette gekleurde lampen vallen op. De doorboorde fraaie wieldoppen zijn voorzien van het Scania-logo.

Deze bijzondere bedrijfsuitvoering kocht ik voor 25 Euro. Cararama/Hongwell profileert zich hiermee als (zeer) goedkope aanbieder van schitterende schaalmodellen, die echter erg moeilijk te vinden zijn in de handel of op de NAMAC-beurs.
Naar de volgende pagina, vervolg op:
© www.pcreest.nl  04-2009