Saurer
Foto: Jürg Biegger's Kalender
 
** In 1966 leverde Saurer/Berna aan de Zwitserse PTT-Reisepost de laatste serie bussen met traditionele "neus" ("Schnauzer") voor de lijndiensten. Dit soort neus-bussen werd in Zwitserland omschreven als "Normallenker". Hiermee kwam een einde aan 35 jaar bussen met "neus", die al die tijd nagenoeg onveranderd het straatbeeld en vooral de bergtrajecten in Zwitserland bereden, welliswaar met diverse carrosserie-types, maar karakteristiek in herkenning.
Vanaf 1968 hebben frontstuur-bussen op het chassistype 5DUK met ondervloer-motor en voorzien van modern gestylde en (vooral) genormeerde carrosserieën de nieuwe toekomst ingeluid.

Na de laatste levering in 1966 had Saurer/Berna echter nog 11 chassis type L4C met "neus" en CT2D motoren op voorraad. Het duurde tot eind 1969 / begin 1970 eer deze chassis alsnog van een carrosserie zouden worden voorzien, die bij de Postautohalter (concessiehouders) terecht kwamen.
Deze 11 chassis waren ook nog onder te verdelen in 4 verschillende uitvoeringen:
Omnibus type II, stuur links, wielbasis 5,0 mtr.: 2 stuks
Omnibus type III, stuur links, wielbasis 5,4 mtr.: 3 stuks
Alpenwagen type II, stuur rechts, wielbasis 5,0 mtr.: 4 stuks
Alpenwagen type III, stuur rechts, wielbasis 5,4 mtr.: 2 stuks.

Tien chassis werden door Ramseier + Jenzer in Bern en 1 chassis door Krapf uit Amriswil voorzien van een carrosserie die vrijwel gelijk zijn aan het dan volop in productie zijnde standaard frontstuur type 5DUK V-U.
Met deze keuze ontstond een ongewone combinatie uit "ouderwetse Schnauzer" met modern hoekig carrosseriedesign.
De meeste wagens waren tot in de 80'er jaren op de lijndiensten aan te treffen en er zijn minstens 2 bewaard gebleven als oldtimerbus.

Ter herinnering aan de laatste serie neus-bussen, maar vooral ook door de designcombinatie "antiek / modern", heb ik gekozen om een Alpenwagen II na te bouwen, met als voorbeeld de wagen van Postautohalter Jean Zumbrunnen uit Fenalet (kanton Vaud), die de wagen nieuw in dienst kreeg in 1970 en inzette op het 7,7 km. korte traject Bex - Fenalet v.v.
De lijn én de bus zijn rond 1980 overgegaan naar TPC in Aigle.
Driemaal daags werd dit traject voornamelijk voor het beroepsverkeer bereden, van het aan de noordzijde van het Rhônedal op 700 mtr. boven N.A.P. gelegen Fenalet naar het Badekurort Bex. De steile, (toen nog) smalle en bochtige route verloopt tussen de wijngaarden op de berghellingen (zie link onder aan deze pagina voor een fraaie film).

In 1988 eindigde de inzet op deze lijndienst. Uiteindelijk werd de bus in 1991 verkocht aan dhr. Clerc in Chevilly voor gelegenheidsverkeer. In 2e helft 90'er jaren verkocht hij de bus naar een handelaar in Lyon, waarna de bus bij De Zigeuner in Diepenbeek terecht kwam.
De Saurer is nog steeds rijvaardig aanwezig bij De Zigeuner, bij een eerdere restauratie is de bus Post-geel gespoten en door achteras-aanpassing is de topsnelheid nu 72 km/h.

De lijn Bex-Fenalet wordt anno 2019 onder lijnnummer 153 bediend door TPC, die hiervoor midi-bussen inzet, met 6 ritten per dag.

Technische gegevens van de originele bus:
type aanduiding: Saurer L4C/CT2D Alpenwagen II,
6 cylindermotor met een vermogen van 135 PK, topsnelheid 55 km/h.,
chassisnummer: 31850, motor nr. 93900,
carrosserie: Ramseier + Jenzer, met 30 zitplaatsen en 13 staanplaatsen, bouwjaar 1970,
lengte 9,05 mtr., breedte 2,30 mtr., hoogte 2,93 mtr., wielbasis 5,0 mtr.

** bronvermelding: boek "Die letzten Schnauzer Postautos....." van Jürg Biegger.
Met dank ook voor de medewerking aan het "historisch onderzoek" aan Carolien van de Wetering, Harry Laming, Rik Vanheusden, leden van de facebook-pagina L4U-Berna/L4C-Saurer, redactie Federblatt en documentatie van de IG Bus uit Zürich.
Foto: Carolien v.d. Wetering
© www.pcreest.nl
Update 28-01-2020, © www.pcreest.nl
Klik hier voor het eindresultaat:
of

Van de bus én de route is een fantastisch mooie film te zien op facebook, gemaakt door Jean Jacques Brand, die zelf ook jaren lang chauffeur is geweest op deze wagen: