Saurer
Foto: Jürg Biegger's Kalender
 
** In 1966 leverde Saurer/Berna aan de Zwitserse PTT-Reisepost de laatste serie bussen met traditionele "neus" ("Schnauzer") voor de lijndiensten. Dit soort neus-bussen werd in Zwitserland omschreven als "Normallenker". Hiermee kwam een einde aan 35 jaar bussen met "neus", die al die tijd nagenoeg onveranderd het straatbeeld en vooral de bergtrajecten in Zwitserland bereden, welliswaar met diverse carrosserie-types, maar karakteristiek in herkenning.
Vanaf 1968 hebben frontstuur-bussen op het chassistype 5DUK met ondervloer-motor en voorzien van modern gestylde en (vooral) genormeerde carrosserieën de nieuwe toekomst ingeluid.

Na de laatste levering in 1966 had Saurer/Berna echter nog 11 chassis type L4C met "neus" en CT2D motoren op voorraad, deels nieuw, deels eerder gebruikt. Het duurde tot eind 1969 / begin 1970 eer deze chassis alsnog van een carrosserie zouden worden voorzien, die veelal bij de Postautohalter (concessiehouders) terecht kwamen.
Deze 11 chassis waren ook nog onder te verdelen in 4 verschillende uitvoeringen:
Omnibus type II, stuur links, wielbasis 5,0 mtr.: 2 stuks
Omnibus type III, stuur links, wielbasis 5,4 mtr.: 3 stuks
Alpenwagen type II, stuur rechts, wielbasis 5,0 mtr.: 4 stuks
Alpenwagen type III, stuur rechts, wielbasis 5,4 mtr.: 2 stuks.

Tien chassis werden door Ramseier + Jenzer in Bern en 1 chassis door Krapf uit Amriswil voorzien van een carrosserie die vrijwel gelijk zijn aan het dan volop in productie zijnde standaard frontstuur type 5DUK V-U.
Met deze keuze ontstond een ongewone combinatie uit "ouderwetse Schnauzer" met modern hoekig carrosseriedesign.
De meeste wagens waren tot in de 80'er jaren op de lijndiensten aan te treffen en er zijn buiten Zwitserland minstens 2 bewaard gebleven als oldtimerbus.

Ter herinnering aan de laatste serie neus-bussen, maar vooral ook door de designcombinatie "antiek / modern", heb ik gekozen om een Alpenwagen II na te bouwen, met als voorbeeld de wagen van Postautohalter Jean Zumbrunnen uit Fenalet (kanton Vaud), die de wagen nieuw in dienst kreeg in 1970 en inzette op het 7,7 km. korte traject Bex - Fenalet v.v. Driemaal daags werd dit traject voornamelijk voor het beroepsverkeer bereden, van het aan de noordzijde van het Rhônedal op 700 mtr. boven N.A.P. gelegen Fenalet naar het Badekurort Bex. De steile, (toen nog) smalle en bochtige route verloopt tussen de wijngaarden op de berghellingen (de lijn wordt nu onder lijnnummer 153 bediend door TPC uit Aigle, die hiervoor midi-bussen inzet, met 6 ritten per dag).
De Saurer is nog steeds rijvaardig aanwezig bij De Zigeuner in Diepenbeek, België, bij de restauratie is de bus Post-geel gespoten en door achteras-aanpassing is de topsnelheid nu 72 km/h.

Technische gegevens van de originele bus:
type aanduiding: Saurer L4C/CT2D Alpenwagen II,
6 cylindermotor met een vermogen van 135 PK, topsnelheid 55 km/h.,
chassisnummer: 31850, motor nr. 93900, beiden uit het jaar 1956,
carrosserie: Ramseier + Jenzer, met 30 zitplaatsen en 13 staanplaatsen, bouwjaar 1970,
lengte 9,05 mtr., breedte 2,30 mtr., hoogte 2,93 mtr., wielbasis 5,0 mtr.

** bronvermelding: boek "Die letzten Schnauzer Postautos....." van Jürg Biegger.
Met dank ook voor de medewerking aan het "historisch onderzoek" aan Carolien van de Wetering, Harry Laming, Rik Vanheusden en leden van de facebook-pagina L4U-Berna/L4C-Saurer
Foto: Carolien v.d. Wetering
© www.pcreest.nl
Update 30-05-2019, © www.pcreest.nl
Klik hier voor het eindresultaat:
of