Renault
Renault 215 D; 1946.

Model: Minitrucks nr. 7; kunststof bouwpakket, gekocht in de 80'er jaren.


Gegevens van de originele bus:

Renault 4 cylinder diesel type 505 met 8,4 liter cylinderinhoud en 85 pk bij 1600 toeren/minuut; buslengte: 9,12 mtr.

Na de 2e wereldoorlog is Renault begonnen met een nieuw type bus. Het chassis werd overgenomen van een type van voor de oorlog: de ZP. Het werd nu een chassis voor een bus (215D) en een vrachtwagen (208D).

Volgens tariefstaat 201 van oktober 1946 kostte het kale buschassis 715.900 Franse Francs, de complete bus kostte 1.175.600 Franse Francs.
Het type 215D is zeer populair geweest en is in aanzienlijke aantallen gebouwd. In 1948 volgde een 70 cm. langer model.
Renault TN 6 C ; 1934.
Carrosserie: STCRP

Model: Solido nr. 4401; metaal met kunststof bovenbouw; het model kwam in 1980 op de markt. Uitvoering: STCRP, wagennummer 2788; kenteken 8507.


Gegevens van de originele bus:

in dienst gekomen in 1934. 67 pk motor, brandstofverhoudingen: 1/3 alcohol, 1/3 benzol en 1/3 benzine; handgeschakelde 4 versnellingsbak.
Later werd bij de RAPT de motor vervangen door een 90 pk Panhard-diesel.
Deze bus ging uit dienst begin 1969 en is sindsdien in bruikleen ondergebracht bij het automuseum in Malakoff.

Het Parijse openbaar vervoerbedrijf STCRP bestelde in 1934 bij Renault 250 chassis type TN6C, om hier in eigen beheer een carrosserie op te bouwen. Bij een lengte van 9,5 mtr. boden de bussen 34 zit- en 17 staanplaatsen. De wagenhoogte was 2,97 mtr.

In 1949 ging de STCRP op in de nieuwe ov-onderneming RAPT.
Renault TN 6 C; 1934.
Carrosserie: STCRP, Parijs.

Model: Solido nr. 4401; metaal met kunststof bovenbouw; het model kwam in 1980 op de markt. Uitvoering: stadsbus Lyon, wagennr. 76
.

Gegevens van dit bustype:

67 pk motor, brandstofverhoudingen: 1/3 alcohol, 1/3 benzol en 1/3 benzine; handgeschakelde 4 versnellingsbak.
Naar de volgende pagina:
www.pcreest.nl  04-2009