Neoplan Tourliner
De samenvoeging van de busproducenten M.A.N. en Neoplan in het nieuw gevormde Neoman (in het jaar 2000) brengt met zich mee dat ondanks de 2 merken-strategie toch veel overeenkomsten in de producten zijn te vinden, in vakjargon "product-synergie" genaamd.

In het productiebedrijf in Turkije lopen zowel de M.A.N. Lion's Coach als de Neoplan Tourliner van de zelfde productieband, op bovenstaande foto's is goed te zien dat de bussen toch de "eigen" merkidentiteit hebben, maar bij nader inzien toch zeer veel overeenkomst vertonen.
Conrad maakt een schitterend 1:50 model van de Lion's Coach en dit model leent zich dus uitstekend voor verbouwing tot Neoplan Tourliner SHD.

Helaas zijn kant en klaar busmodellen op schaal 1:50 een zeldzaamheid en nog niet eerder heb ik een gekocht model kunnen verbouwen tot een ander model.
Maar, de verbouwing is nu gestart........
Een aantal delen van de carrosserie zijn bij de Tourliner anders, dus eerst de te vervangen delen zorgvuldig verwijderen. Een moeizaam en secuur klusje, maar met een slijpschijf op de mini-boormachine gaat dat prima, maar geduld én een "vaste hand" zijn wel nodig.

Verwijderd zijn de wielkastafdekkingen, het radiatorluik en de voorste raamstijlen. Verder is de opening voor de bovenste koplampen groter gemaakt evenals de plaats voor de achterlichten.

Nu moet de opening van het motorcompartiment nog naar boven uitgefreesd worden, want de Tourliner heeft een hogere motorklep.


Het opbouwen kan nu bijna beginnen....
September 2006. De zomer was lang en heet, dus maar weinig gewerkt aan het busmodel. De foto's hierboven en hieronder tonen de vorderingen. Veel delen blijken aangepast en vervangen te moeten worden. Grote uitdaging is het typische dak vanaf de voorrruit en aansluitend op de airco-unit. Veel tijd is hierin gaan zitten. Uiteindelijk had dit deel na veel vijl en schuurwerk dan toch z'n juiste vorm.

Ook een probleem waren de achterlichten. Het oorspronkelijke model had ingezette kunststof achterlichten. Door de achtergebleven openingen dicht te smeren met kneedbaar metaal en dit vervolgens met slijpen en schuren te modelleren werden de beoogde vormen verkregen.

Nu wordt het front onder handen genomen, ook hierin gaat veel werk en tijd zitten, waarbij ook weer kneedbaar metaal zal worden gebruikt.
Het nieuwe front voor de bus was wellicht nog het grootste probleem. Het oorspronkelijke front is eerst met kneedbaar metaal "recht" gemaakt en ontdaan van sleuven en openingen.

Daarna heb ik op vliesdun transparant printerfolie (polyesterfolie, Zweckform J8567) in de juiste schaalverhouding de tekening van het front geprint en deze op de glad gemaakte en rechte ondergrond geplakt, om daarna uit 0,3 mm pvc-plaat de beplating te maken en deze delen op het folie te plakken.


Nu nog enige afwerking en de aansluiting met de zijwanden realiseren, daarna kan het busmodel worden gespoten.
Eind januari 2007 was het model klaar. Op onderstaande foto's is ter vergelijking ook het "donor"-model, de MAN Lion's Coach, afgebeeld.
Meer foto's van dit busmodel kunt u zien via onderstaande button:
of ga naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl  04-2009