NEOPLAN N 416 SL
model gereed in december 2012
NEOPLAN N 416 SL (1982 - 1992)

Modelbasis: NZG

Gegevens van de originele bus:
Neoplan leverde de N 416 SL met motoren van 204 tot 256 PK. Hoofdzakelijk waren dat luchtgekoelde Klöckner-Humboldt-Deutz diesels (het busmodel is hierop gebaseerd), maar ook is dit bustype verkocht met DAF-diesels.

In navolging van het model van de M.A.N. SL 202 heb ik ook voor dit model gebruik gemaakt van het NZG-model van de Mercedes Benz O405. Het front en de zijbeplating zijn vervolgens aangepast.
Midden 70'er jaren gaf het Verband Öffentlicher Verkehrsbetriebe (VÖV) aanzet voor de ontwikkeling van de volgende generatie standaard lijndienstbussen.

Fahrzeugwerkstätten Falkenried GmbH (FFG), een dochterondernemingen van de Hamburger Hochbahn AG (HHA), kreeg, in navolging van de 1e generatie standaard bussen, ook nu de opdracht om de 2e generarie te ontwikkelen, belangrijkste doel was om de vloerhoogte zo laag mogelijk te maken en het gebruik van veel gelijke carrosseriedelen mogelijk te maken. In 1976 werd de eerste proefbus voorgesteld, 22 prototypes zouden nog volgen voordat begin 80'er jaren ook de grote producenten Mercedes-Benz, M.A.N., Auwärter Neoplan, Kässbohrer Setra und IVECO Magirus hun prototypes voorstelden. De type-aanduiding was S80, pas bij de serieproductie werd de typenaam veranderd in "SL II" (Standard Linienbus II).

De maten van de standaardbus waren: lengte 11.475 mm, breedte 2.500 mm, hoogte 2.940 mm, de vloerhoogte 710 mm, en in- en uitstapdeuren met 2 treden van ieder 195 mm.
De lage instap en lage vloer konden worden gerealiseerd door het gebruik van kleinere banden met de maat 11/70R22,5 (zgn. 70% banden).

Nog tijdens de proefperiode startte Neoplan in 1982 met de serieproductie, en was daarmee Mercedes en M.A.N. 2 jaren voor. Doordat beide bedrijven weigerden om motoren te leveren aan Neoplan (en Setra) (de zgn. motorenboycot die vele jaren zou duren), werd overgeschakeld op Deutz en DAF motoren.

Inmiddels waren Kässbohrer Setra und IVECO Magirus afgehaakt en werd de standaard lijnbus vanaf 1984 alleen gebouwd door Neoplan, M.A.N. en Mercedes Benz.
Kässbohrer Setra kwam met een eigen model, de S 215 SL, waarbij slechts ten dele gebruik werd gemaakt van de gestandaardiseerde componenten.

De SL II vormde de basis voor diverse varianten, zoals gelede bussen, streekbussen, trolleybussen, dubbeldekkers en kortere uitvoeringen.
Ook de eind 80'er jaren volgende generatie lage vloerbussen vindt z'n oorsprong in de SL II
.

M.A.N. SL 202                  Neoplan N 416 SL                      Setra Ü80                Mercedes Benz O405
Naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl; uploaded 31-12-2012;
updated 15-01-2015