NEOPLAN
Al eeuwen lang hield de familie Auwärter zich bezig met wagenbouw. Gottlob Auwärter maakte zich in 1935 los uit het ouderlijk bedrijf en startte een eigen carrosseriebedrijf. Begin 50'er jaren waagde hij de stap van carrosseriebouwer naar busproducent en eind 1953 stelde hij zijn eerste zelfdragende bus voor, die de productnaam "Neoplan" meekreeg.

In 1961 presenteerde zijn zoon Albrecht, samen met 3 medestudenten van de Hamburgse Vakhogeschool, hun examenwerk, het revolutionaire bustype "Hamburg". Eén van de medestudenten was de Zwitser Bob Lee, hij is tot 2000 als (fameus) designer verantwoordelijk geweest voor diverse generaties Neoplan-bussen, o.a. in 1965 voor de 1e dubbeldekkers.


In 2000 werd Auwärter-Neoplan overgenomen door M.A.N. en werden de busactiviteiten van beide bedrijven ondergebracht in Neoman, in 2007 volgde de volledige integratie in M.A.N.
In 2009 is een deel van de oorspronkelijke activiteiten echter weer verzelfstandigd, deze zijn overgenomen door de nieuwe firma Viseon, waarin veel oorspronkelijke Neoplan-medewerkers werkzaam zijn.
NEOPLAN N 122 "Skyliner"; 1981
Mercedes Benz motor 352 pk / 259 kw.


Model: Limo Cars, Holland.


Door Limo Cars (dhr. van der Linden) zijn diverse modellen van Neoplan uitgebracht. Deze kunststof modellen werden vervaardigd d.m.v. vacuümtechniek, daarna beplakt en gespoten.
NEOPLAN N 122 / 3 "Skyliner"; 1993
o.a. leverbaar met Scania-motor 368 pk.


Model: NZG, nr. 280.


Het model was rondom voorzien van (veel te) donkere ruiten. De "cockpit"-ruiten heb ik daarom vervangen, hetgeen het model een meer realistischer aanblik geeft en het interieur deels zichtbaar maakt.
Naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl  04-2009