Navistar International
(USA)
Navistar International 3800 C
carrosserie: (vermoedelijk) Ward Body Works / AmTran (1989 - 2002).


Model: Sunnyside (China).


Gegevens van de originele bus:
International Harvester heeft het chassis type 3800 C (= "Conventional") nog ontwikkeld en na de overname van de chassisproductie door Navistar is dit chassis in 1989 in productie genomen. Het is leverbaar met een capaciteit van 29 tot 77 passagiers in diverse lengtematen, waarbij alleen de variabele wielbasis bepalend is voor de totale lengte (het schaalmodel komt overeen met een 35 foot (=ca. 10,5 mtr.) lange uitvoering).
Het meest gebruikte motortype is de DT466E van International Harvester (IH), een 6 cylinder met 7,6 ltr. cylinderinhoud en een vermogen van 230 HP.


Het model is gemaakt voor de speelgoedmarkt en heeft o.a. een vliegwielaandrijving ("frictiemotor"). Ik heb het model voor een paar Euro als wrak gekocht, de oorsponkelijke plastic deuren ontbraken en het model vertoonde duidelijke sporen van gebruik, maar de lak was nauwelijks beschadigd. Met wat schoonmaakwerk en maar weinig verbouwwerk, waarbij nieuwe deuren zijn gemaakt, de kapotte wielen zijn vervangen en ook de frictiemotor is verwijderd, is er een zeer acceptabel busmodel ontstaan, dat nu ook voorzien is van de karakteristieke spiegels. Het goed gedetailleerde interieur is met verf wat meer geaccentueerd.
Vanwege de vorm van de voorruit hebben de modelmakers zich vermoedelijk laten inspireren door de carrosserie van Ward Body Works, dit bedrijf ging in 2002 verder onder de naam American Transportation Corporation ( "AmTran").
Het model toont de uitvoering zoals dit van 1989 tot 2002 is geproduceerd, pas in 2002 kreeg het 3800-chassis na een facelift een geheel andere motorkapvorm.
Hoewel het model in de handel met diverse schaalverhoudingen wordt aangeprezen is het een volwaardig 1:50 model.
Navistar en z'n voorganger International Harvester is een reeds lang bestaand bedrijf en heeft in de loop der jaren veel schoolbus chassistypes op de markt gebracht, meestal met grote motorkap (de zgn. "Conventionals") maar later ook als frontstuurbus.

De in Amerika verregaand gestandaardiseerde schoolbuscarrosserieŽn werden zowel in eigen regie als ook door 6 andere bedrijven opgebouwd. Hierbij moet worden voldaan aan een groot aantal voorschriften van de overheid.
Terug naar de overzichtpagina:
uploaded 04-11-2012; © www.pcreest.nl
verder naar de volgende pagina: