Mercedes Benz
Daimler; 1911
ABOAG, Berlijn (de voorloper van de BVB/BVG).


Model: VEB Plastikspielwaren Berlin (DDR).


Daimler, later opgegaan in Daimler-Benz, leverde in die tijd niet alleen dubbeldekkers naar Duitse steden, maar exporteerde ook naar Engeland. Zie ook de webpagina "Daimler UK".
Mercedes Benz O 3500; 1949
4,6 liter 6 cylinder dieselmotor met 90 pk. Max. snelheid 82 km/h.


Model: Dinky/Matchbox Int'l Ltd., nr. DY-10, geproduceerd in China, uitgebracht in 1989.
Uitvoering: ReisebŁro Ruoff, Stuttgart / Waiblingen, kenteken: 56-7486.

Busmodel in "Konferenz"-uitvoering (banken tegenover elkaar met tafeltjes), capaciteit 32 passagiers, in de normale uitvoering 29 zitplaatsen in rij + 7 klapstoeltjes in het middenpad.

In 1926 richtte Richard Ruoff zijn busbedrijf op. In 1932 waren er reeds 12 bussen aanwezig en werden al veel toeristische ritten gemaakt, o.a. naar Parijs. De toursector kwam eind 80'er jaren in zwaar weer terecht en Ruoff Reisen werd, na financiele problemen, in 1990 overgenomen door de WŁrttembergische Eisenbahn Gesellschaft (WEG). Het verouderde wagenpark werd gemoderniseerd en de activiteiten werden verlegd van de tour naar de lijndiensten. Omnibus Verkehr Ruoff (OVR) is anno 2006 met 60 bussen actief in het Rems-Muhr Kreis en maakt, samen met de WEG, inmiddels onderdeel uit van het Franse ov-bedrijf Veolia.
Mercedes Benz O 364; 1978
Motortype OM 355/6A, 6 cylinder diesel.

Model: Arpra Supermini, BraziliŽ.


Gegevens over de originele bus:

Bustype van de Braziliaanse Mercedes Benz fabriek en uitsluitend bestemd voor de Zuid-Amerikaanse markt. Technisch verwant met de Europese O 302.

In het jaar 1949 kreeg Mercedes Benz vanuit BraziliŽ de bestelling voor 1000 vrachtwagenchassis als zgn. CKD-pakket (completely knocked down, d.w.z. als "bouwpakket" en terplaatse te assembleren). In 1950 volgde een CKD-vervolgorder voor 2000 vrachtwagens, 500 bussen en 1500 personenauto's. Gouden tijden voor Mercedes Benz.

Regeringsmaatregelen in BraziliŽ brachten MB er toe om in 1952 met Alfred Jurzykowski, een lokale steenrijke zakenman van Poolse afkomst, een deal te sluiten voor de oprichting van Mercedes Benz do Brasil (MBB). In 1953 startte de bouw van de fabriek in S„o Bernardo do Campo. MB hield 25% van de aandelen, vanaf 1959 50%, de rest was in handen van Jurzykowski.

In 1959 was het bedrijf bijna bankroet doordat Jurzykowski zich had verrijkt. Eerst in 1970 werd MB 100% eigenaar van MBB. Vanaf 1969 werden inmiddels ook de motoren in BraziliŽ geproduceerd en was men niet meer aangewezen op toelevering vanuit Duitsland.


In 1958 startte de productie van bussen van het type O 321 H, vanaf 1961 werden deze bussen ook geŽxporteerd naar andere Latijn-Amerikaanse landen. In 1966 werd het bustype O 326 voorgesteld en in 1978 het type O 364, waarvan bovenstaand model is ontstaan. Dit bustype bleef in productie tot de introductie van de O 400 in het jaar 1994.

Informatiebron: LastautoOmnibus 9/2006.
Naar de volgende pagina, vervolg op:
© www.pcreest.nl  04-2009