Mercedes Benz LA1113-B
Foto: Jrg Biegger's Kalender
Foto: Harry Laming
Foto: Carolien v.d. Wetering
Vele jaren geleden publiceerde Jrg Biegger op n van z'n beroemde kalenders (over Zwitserse bussen) een foto van een unieke Mercedes Benz bus van Autoverkehr Grindelwald (AVG).
Voor n van de moeilijks begaanbare busroutes in Zwitserland had de AVG behoefte aan een kleine 4-wheeldrive bus. De keuze viel uiteindelijk op het "Kurzhauber" vrachtwagenchassis van Mercedes, type LA1113-B. Ramseier&Jenzer bouwde op dit chassis een carrosserie met 26 zitplaatsen (11 vaste banken en 2 opklapbare banken achterin). Het chassis werd daarvoor drastisch verlengd. In 1975 werd de bus in dienst gesteld en bleef de enigste in z'n soort.

De foto van Biegger bleef altijd in mijn herinnering, maar het ontbrak aan mogelijkheden om er een busmodel van te maken, er was geen 1:50 model van een Mercedes Kurzhauber beschikbaar, tot in 2010 Siku er een 1:50 vrachtwagenmodel van uit bracht.
Na het modelletje gekocht te hebben moest het plan nog verder worden uitgewerkt, in tegenstelling tot alle eerder gebouwde busmodellen had ik geen fabriekstekening van deze bus. Navraag bij busvrienden dus. Harry Laming had een foto, Jan Erik Grunveld kon een publicatie uit het blad "Federblatt" leveren (waarin naast diverse foto's ook de afmetingen werden beschreven) en nadat Carolien v.d. Wetering mij een foto van de linkerzijde en zichtbare achterkant stuurde, was ik in staat om de schaaltekening verder te perfectioneren.
Met hartelijke dank aan allen voor hun medewerking!
De cabine is van verf ontdaan, de tekening is nog in ontwikkeling, de linkerzijde is later aangepast aan de hand van de ontvangen foto.
De bus heeft een ander front dan het SIKU-model, en de grill moest dus worden aangepast. Het dashboard en de chauffeursstoel blijven gehandhaafd.
Het SIKU-chassis, met goed ogende veerpakketten, is grotendeels gebruikt en na verlenging voorzien van een tussenbak en 4-Wheeldrive. De cardanassen moeten nog worden aangebracht.
De opbouw neemt al vormen aan:
Het eindresultaat van dit model vindt u op:
Na opening van de deuren zakt de onderste trede naar beneden, zoals ook bij de echte bus het geval was.
De beide achterbanken zijn bij het model omhoog geklapt om plaats te maken voor bagage, melkbussen en postzakken.
of naar de volgende pagina:
www.pcreest.nl, updated 15-10-2011;
correctie toegepast en opnieuw gepubliceerd 15-01-2015
Vanuit Zwitserland kreeg ik na enige jaren de opmerking dat het logo op het model niet correct is, ik had een latere versie gebruikt met in het wapen een steenbok. De Kurzhauber heeft echter altijd het oude logo gedragen, en daarom heb ik in januari 2015 het model hierop aangepast.
Met dank aan de oplettende en deskundige tipgever.