M.C.W.
(U.K.)
MCW Metrobus Mk I, type 3M4 DR101/14; uitvoering H43/28D; 1981.

Model: C'sm, nr. MCW-73103; uitgifte: april 2003; oplage: 300 stuks;

uitvoering: "Arriva Tour London", kenteken GYE 539W.

Gegevens van de originele bus:

met chassis-/bodynummer MB 6063 en het wagennummer M539 kwam deze (toen rode) wagen in juni 1981 in dienst bij London Transport. In november 1996 werd de bus verkocht aan London Coaches en kreeg het wagennummer MB539. In december 1997 ging de bus over naar Arriva. In 2002 was de bus nog steeds in actieve dienst, toen in de kleurstelling zoals van boven afgebeeld busmodel. Foto's van 2003 laten deze bus echter zien in "part-open top", in 2005 behoorde de bus nog steeds tot het wagenpark van Arriva OLST.

Metro Cammell Weyman (MCW) leverde tussen 1978 en 1985 in totaal 1440 bussen van het type "Mk I" aan London Transport, waar ze de wagennummers M1 tot M1440 kregen. De bussen waren voorzien van een Gardner diesel type 6LXB met Voith versnellingsbak.

Dit bustype werd geheel door MCW geproduceerd, inclusief chassis.

In 2004 verdween de laatste bus uit deze serie uit de dagelijkse lijndiensten, enige exemplaren worden nog ingezet voor toeristische ritten, veelal omgebouwd tot "part-open top".


In 1982 introduceerde MCW de "Mk II", waarbij de typische linker voorruit werd vervangen door een "rechte", dus 2 gelijke voorruiten. De "Mk I" bleef echter ook in productie, o.a. voor London Transport.


MCW ging in 1989 failliet en in 1990 gingen de designrechten over naar Optare, welk bedrijf net was opgegaan in de United Bus Group onder leiding van DAF-bus. Met licht gewijzigd front is dit type als "Optare Spectra" nog tot eind 2005 geproduceerd, waarbij gebruik werd gemaakt van het DAF/VDL-chassis DB250LF.
Naar de volgende pagina:
of terug naar de overzichtpagina:
www.pcreest.nl  04-2009