In 2001 werd een jount-venture overeenkomst gesloten tussen de Chinese vrachtwagen- en bussenproducent "Guangzhou" (uit de gelijknamige stad, die gelegen is in de provincie Guangdong) en de Japanse fabrikant "Isuzu", een volle dochteronderneming van General Motors. Er werd een nieuwe onderneming opgericht, waarin de aandelenverhouding 51% / 49% is. Direct werd gestart met de bouw van een nieuwe busfabriek, eind 2001 liepen daar de eerste bussen van de band. Gestart werd met 3 verschillende bustypes, zeer modern van uiterlijk én techniek, en uitsluitend bestemd voor de Chinese binnenlandse markt om te kunnen voldoen aan explosief groeiende vraag naar moderne bussen en busvervoer én ter vervanging van de technisch zwaar verouderde bustypes. Naar westerse maatstaven waren tot 2000 de bustypes in China nog op "onze" technische stand van de 50'er jaren, maar men neemt nu nog slechts genoegen met het modernste materieel. Een enorme inhaalslag is gaande en veel bus- en truckproducenten zijn daartoe joint-ventures aangegaan met (veelal) Europese producenten.
ISUZU
(China)
"Guangzhou Isuzu Gala GLK 6121 D"; gebouwd sinds 2002;
350 pk Isuzu-motor, type 10PE1.

Modelproducent: "Asia Construction Models", model nr. CHC 018.


Bijzonderheden: model wordt geleverd in een fraai met stof beklede doos, de bus staat daarbij op een houten sockel.
Naar de volgende pagina:
of terug naar de overzichtpagina:
© www.pcreest.nl  04-2009