ISOBLOC
Begin 30'er jaren ontwikkelde William B. Stout in Amerika een zelfdragende busconstructie, een zgn. "monocoque", voor zijn kleine busmodel "Stout Scarab". In 1935 werd hieruit een grotere 24 persoonsbus ontwikkeld die werd gebouwd door fa. Gar Wood.
In 1937 verwierf de Franse carrosseriebouwer Joseph Besset in Annonay (Ardèche) de licentie voor deze Gar Wood bus en in dat jaar werd door hem de "Sociéte Française Gar Wood" opgericht en is de productie opgestart met als productnaam: Isobloc. Het was de 1e zelfdragende bus in Europa, tot 1940 werden er 200 stuks afgeleverd.
Na de oorlog werd de productie van het oorspronkelijke type weer opgestart en in de periode 1945 tot 1950 werden er 2000 stuks gebouwd, met als hoogtepunt 1947, toen er 600 exemplaren werden geproduceerd.
In plaats van de benzineslurpende en onbetrouwbare benzinemotoren (van Ford Frankrijk, later Simca) werden vanaf 1948 Panhard diesels ingebouwd.
(Frankrijk)
Isobloc W 847 M; 1947.

Model: Minitrucks (ongenummerd); kunststof bouwpakket; gekocht in de 80'er jaren. Voorzien van diverse geëtste onderdelen.


Gegevens van de originele bus:

Ford V8 benzinemotor 3,6 ltr., vermogen 90 pk.
Naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl 04-2009