Irizar
(Spaans Baskenland)
© www.pcreest.nl; update 11-04-2018
Irizar i8
carrosserie: Irizar (Spanje)

Model: Holland Oto Miniatures (NL), made in China (2018)

Gegevens van de originele bus:
Lengte 14.07 mtr., hoogte 3.98 mtr., breedte 2.55 mtr., wielbasis 6,33 mtr.
Motor: PACCAR / DAF, 6 cylinder, Euro 6; 3 types zijn leverbaar:
    MX11 320: 10,8 L, 320 kW / 435 PK
of MX13 340: 12,9 L, 340 kW / 460 PK
of MX13 375: 12,9 L, 375 kW / 510 PK

Het model is exact uitgevoerd en de logo's zijn er fraai opgedrukt. Het interieur is uitgevoerd met fraaie en luxe uitgevoerde stoelen, die helaas door de (te) donkere ramen nauwelijks te zien zijn. Ook de bestuurderstoel en de (opgeklapte) bijrijdersstoel zijn prachtig weergegeven. Het dashboard is mooi en natuurgetrouw gevormd, details zoals schakelaars en instrumenten zijn echter beperkt en/of slechts grof weergegeven.

Het model is in opdracht van Irizar gemaakt vanwege de behaalde titel "Coach of the year 2018".
Na de exclusieve promotieserie (zoals afgebeeld) komen naar verwachting ook andere kleur- en opschrift-varianten op de vrije markt.

Irizar heeft z'n basis in Spaans Baskenland en werd daar in 1889 opgericht. Al snel specialiseerde het bedrijf zich in het maken van koetsen en postkoetsen. In 1928 werd de eerste buscarrosserie opgebouwd op een chassis.
Irizar levert carrosserieŽn op diverse merken chassis, maar bouwt ook zelfdragende bussen, zoals de i8. De jarenlange intensieve samenwerking met Scania is beŽindigd en het bedrijf bouwt nu hoofdzakelijk Paccar/DAF motoren in in de zelfdragende bussen. In Spanje ontwikkelde bussen worden ook gebouwd in de Irizar fabrieken in Marokko, Mexico en Zuid-Afrika.
volgende pagina:
upload 11-04-2018