Hyundai
(Zuid Korea)
© www.pcreest.nl  03-2012
Hyundai Universe Xpress
carrosserie: Hyundai Motor Company, Jeonju (South Korea)

Model: CM Models, Korea (2010)

Gegevens van de originele bus:
In 2006 introduceerde Hyundai het type Universe in 2 uitvoeringen, de "Space" als touringcar en de "Xpress" voor de lange afstands lijndiensten.
Standaard motorisering is het motortype Hyundai D6CB met 380 pk (1451 Nm) bij een cylinderinhoud van 12,3 ltr. De handgeschakelde 5 versnellingsbak is van het type M12S5.
De bus is echter leverbaar met 7 verschillende motoren variërend van 235 tot 420 PK.

De lengte is 11,99 mtr.; breedte 2,49 mtr., hoogte 3,49 mtr.; wielbasis 6,12 mtr.
Het ledig gewicht is 12.250 kg., het maximum toegestane gewicht is (slechts) 16.600 kg.
In Zuid Korea is de bus toegelaten voor maximaal 45 zitplaatsen,  voor de export naar Afrika is de capaciteit echter beperkt tot maximaal 39 zitplaatsen om gewichtproblemen te voorkomen.
Hyundai levert de bus voor een prijs van US$ 135.000,- af Korea.

De Universe Xpress kreeg bekendheid door de inzet bij de Fifa WordCup 2010 in Zuid-Afrika. Hyundai had voor dit toernooi 64 bussen beschikbaar gesteld voor de voetbalteams van de 32 deelnemende landen, per team werden de 2 bussen verdeeld over de plaatsen waarin de teams speelden. De teambussen waren uitgevoerd met bonte beplakkingen maar verder met de sobere standaard inrichting voorzien.

Het model is exact uitgevoerd en netjes bedrukt. Het interieur is eenvoudig uitgevoerd met weinig detaillleringen.
Voor verzamelaars onbegrijpelijk is dat de beide (!) assen uitgevoerd zijn met frictiemotoren (deze laten bij activering de bus met hoge snelheid wegschieten). De 2 frictiemotoren zijn (gelukkig) niet te zien in het interieur, de onderzijde van het model is niet gedetailleerd. Behalve de motorklep en het kleine dakluikje kan er verder niets open aan het model.
Kennelijk heeft de producent beoogd het model als verzamelobject én tevens als speelgoed op de markt te moeten brengen.
Hoewel het model is aangeprezen als schaal 1:50 bleek na ontvangst de schaalverhouding 1:52 te zijn.



volgende pagina: