Göppel Mini4Travel
Elisbus SR 19
Tot ca. 2003 was Stuttgart één van de belangrijke plaatsen in de busbouwtraditie, maar door sanering en verplaatsing van diverse productiebedrijven (o.a. Neoplan) zijn er veel arbeidsplaatsen verloren gegaan.
Een aantal busbouwers van oorspronkelijk Griekse afkomst, die veel know how hebben opgedaan bij Neoplan in Stuttgart, hebben begin 2006 onder leiding van Fotios Ciziroglou de busbouwtraditie weer nieuw elan gegeven door de oprichting van het bedrijf Velox met als
merknaam "Elisbus" en gevestigd in Filderstadt, een voorstad van Stuttgart.


Op de IAA in september 2006 presenteerde het bedrijf de aantrekkelijke minibus Elisbus SR 19, opgebouwd op het nieuwste Mercedes Benz 518 CDI-chassis. Vooral de achterzijde van de bus vertoont duidelijke overeenkomsten met de Neoplan Tourliner, de afkomst van de designer is daarmee duidelijk.

Toevoeging 01-12-2007, bron: Lastauto Omnibus 12/2007:
Helaas raakte Velox begin 2007 in de problemen, maar door overname van een meerderheidsbelang door Göppel uit Ehrenhain (Sachsen) kon dit project worden gered en kreeg Göppel ook weer een gunstig gelegen productieplaats ter beschikking.
Göppel laat het frame voor deze bus nu in hun servicewerkplaats in Augsburg bouwen, de afbouw gebeurt bij Velox.

Voordeel voor beide partijen: Göppel, zelfstandige dochteronderneming binnen de MAN/Neoman-groep, gaat deze aantrekkelijke bus nu via de Neoman-organisatie aanbieden. Maar vanwege het meerderheidsbelang van Volkswagen AG in de MAN/Neoman-groep zal het model nu voornamelijk worden opgebouwd op het chassis van de Volkswagen Crafter (als Mini4Travel C) met VW-motoren en niet meer standaard op het Mercedes Sprinterchassis (als Mini4Travel S). Beide chassis zijn overigens, m.u.v. de motoren, identiek en komen van de zelfde productielijn.

Indirect hebben de busbouwers van Velox nu dus weer binding met hun oude werkgever Neoplan en is toegang verkregen tot de grote MAN/Neoman verkoop- en serviceorganisatie.
Göppel en Neoman (maar ook Volkswagen) hebben grote plannen met deze minibus, dit type bus ontbrak namelijk in het Neoman busaanbod, terwijl er een forse markt is voor bustypes met een capaciteit tussen 15 en 20 personen.
Eind 2006 bracht Siku een aantal modellen uit in de voor dit bedrijf nieuwe schaalverhouding van 1:50. Traditioneel was de schaalverhouding bij Siku 1:55 en de als speelgoed bedoelde modellen waren tot dusver niet erg natuurgetrouw en daardoor voor verzamelaars niet interessant.
Met het uitbrengen van een 1:50 lijn verbeterde ook de kwaliteit enorm, terwijl de prijzen zowel voor de speelgoedmarkt als voor de verzamelaarsmarkt aantrekkelijk blijven.

Eén van de 1:50 modellen is de begin 2006 door Mercedes Benz gepresenteerde nieuwe "Sprinter", hiervan zijn meerdere uitvoeringen bij Siku verschenen.
Omdat van de Sprinter-chassistypen de uitvoeringen 516/518CDI erg geliefd zijn bij buscarrosseriebouwers, heb ik besloten tenmiste 1 busmodel van dit type te gaan bouwen, de keuze viel daarbij als eerste op de Elisbus SR19 vanwege de markante carrosserie.
Het ontstaan van het busmodel:

Aan de hand van de bouwtekening in het prospectus van Elisbus ben ik begonnen met de vloer van deze bus. Opvallend is dat Siku veel aandacht heeft gegeven aan de juiste maatvoering van zowel de buitenzijde als het interieur, de maten komen 100% overeen met die op de bouwtekening. Mooi detailwerk is het dashboard, ook de pedalen zijn door Siku niet vergeten.

De oorspronkelijke bijrijderstoel komt als klapbare stoel terug in het model.
Rechts komen enkelvoudige stoelen, terwijl links dubbele stoelen worden geplaatst. Hierdoor loopt het gangpad niet in het midden.
Eindelijk zit de grijze bodemplaat van de voorwagen op de juiste plaats, 4 keer heb ik de lijmverbindingen tussen voorgedeelte en busopbouw moeten open zagen en opnieuw alles moeten bevestigen, nu zit dit deel eindelijk gecentreerd t.o.v. de opbouw en zit het metalen cabinedeel ook recht vóór de busopbouw. Ook de wielophanging "spoort" nu t.o.v. de opbouw.
Afwijkingen van minder dan 1 mm. zijn in deze fase zelfs goed waarneembaar.

De tekening uit de brochure heb ik in de juiste schaalverhouding geprint op zelfplakkend transparant polyester inkjetfolie (Zweckform J8567) en dit gedrukte folie op 0,5 mm plaat geplakt, waarna de contouren en de ramen uit het plaatwerk konden worden uitgesneden. Met deze werkwijze wordt een zo exact mogelijk schaalmodel verkregen. Het folie wordt in de volgende bouwfase weer van de carrosserie verwijderd.
Dit type folie is zeer dun maar ook extreem stabiel, bij het opplakken treedt geen vervorming, rek of krimp op. Kwaliteit heeft helaas ook z'n prijs.......
De bouw vordert, de mallen voor de stoelen zijn gemaakt en het gieten ervan kan gaan beginnen. Het dashboard is nu geaccentueerd door er kleuren op aan te brengen, Siku maakte veel werk van het dasboard!

De achterzijde is inmiddels ook gemodeleerd, veel schuurwerk om het kunststof plaatwerk in de juiste vormen te krijgen. De busbouwers hebben voor de achterkant overduidelijk het design van de Neoplan Tourliner als voorbeeld genomen.

Volgens goed Duits gebruik is de begeleidersstoel deels in de deuropening gepositioneerd, dus moest er een klapconstuctie gemaakt worden om de vrije doorgang mogelijk te maken. De originele Siku-stoel is hiervoor gebruikt, maar de hoofdsteun moest worden verwijderd omdat de stoel anders niet voldoende kon kiepen.
Het model nadert z'n voltooiing, de stoelen zijn gegoten en "aangekleed", de achterzijde van de stoelen is gedetailleerd weergegeven (printwerk o.b.v. foto's van originele busstoelen).
De afwerking kan gaan beginnen.
Foto's van het eindresultaat van dit busmodel vindt u via onderstaande button:
of ga naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl  04-2009