Göppel MaxiTrain
Göppel levert al vele jaren in lengte en/of breedte aangepaste buscarrosserieën op basis van M.A.N. standaardbussen. Ook levert Göppel personenaanhangers in diverse maten, en in 2010 introduceerde het bedrijf een geheel eigen ontwerp van bus met personenaanhanger.
Göppel en Hess (Zwitserland) zijn al jaren de enige producenten van personenaanhangers.

Voor mijn model van de MaxiTrain (versie 2010) heb ik gekozen voor de 10,5 mtr. uitvoering van de Lion's City M (type A22) met Göppel-opbouw (in normale breedte van 2,50 mtr.), in combinatie met de personenaanhanger "Maxi Trailer" G11 met een eigen lengte van 9,58 mtr., brengt de totale combinatie (met trekhaak) op 21,6 mtr. lengte.
Voor dit soort combinaties is met name in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland een goede markt voorhanden, in Nederland is dit soort combinaties (onbegrijpelijk) nog steeds onmogelijk door onze wetgeving.

Bovenstaande foto's tonen de aanzet voor de combinatie, voor de 10,5 mtr. bus heb ik een gelede Lion's City van Siku gebruikt, op de onderste foto ziet u de verbindingsnaad tussen voorkant en achterdeel direct achter het voorwiel. Het dak behoefde ook aanpassing omdat de airco verder naar achter is geplaatst dan bij een 12 meter-variant.
© www.pcreest.nl; uploaded 16-09-2012
of keer terug naar de overzichtpagina:
Na de bus is het nu de beurt aan de personenaanhanger. Onderstaand ziet u de bouwfase. Om beide assen (met single banden) sturend te krijgen is een ombouw van de SIKU velgen nodig, zodat de kogellagers (4 mm binnendiameter, 8 mm buitenomtrek (van Conrad)) over de velg-as passen.
Om de buitenzijde van de kogellagers wordt een wat grof uitgevallen constuctie gemaakt om de wielophanging te kunnen realiseren. De hele constructie is een compromis aan modelbouw en komt niet overeen met het origineel.
Het interieur van de personenaanhanger, waarbij ik gekozen heb voor de uitvoering met maximale zitcapaciteit. De inrichting kan door de klant worden gekozen.
Het eindresultaat is te zien via onderstaande link: