Göppel MaxiTrain
modellen gereed in september 2012
Naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl 04-2009
De combinatie van een midibus met een personenaanhager is perfect om in spitsuren de grotere aantallen passagiers op te kunnen vangen, terwijl in de daluren een kleine bus volstaat.
Göppel biedt dergelijke combinaties aan in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In Nederland zijn deze combinaties nog steeds onmogelijk door de regelgeving.
M.A.N. Lion's City M, type A22
opbouw: Göppel

Gegevens van de originele bus:
M.A.N. 6 cylinder-diesel type D2066LUH EEV-OBD2, liggend ingebouwd, met 320 of 360 PK; automatische 6-versnellingsbak van ZF of Voith.
Maximum toelaatbaar gewicht 18.000kg.
Lengte 10,50 mtr., breedte 2,50 mtr, hoogte 2,98 mtr.

M.A.N. liet tot voor kort de korte versies van de Lion's City bouwen bij Göppel in Augsburg / Ehrenhain, waarbij de voor- en achteroverhang van de 12 mtr. versie gehandhaafd blijft. De korte versies (10,5 mtr. en 11,21 mtr.) worden dus tussen de voor- en achteras ingekort. Technisch zijn de korte versies ook identiek aan de 12 mtr. wagens.
Göppel Maxi Trailer G 11 "MaxiTrain".

Gegevens van de originele aanhanger:
lengte 9,58 mtr., inclusief trekhaak 11,17 mtr.; breedte 2,50 mtr., hoogte 2,88 mtr., wielbasis 6,07 mtr.; ledig gewicht 7200 kg., maximum toelaatbaar gewicht 14.490 kg.

De 4 wielen sturen zodanig dat de aanhanger de bus exact in diens spoor volgt. De aanhanger is toegelaten voor snelheden tot 85 km/u.

Capaciteit: van 30 zitplaatsen en 72 staplaatsen tot 42 zitplaatsen en 39 staplaatsen.

Het interieur wordt met 4 camara's bewaakt; er is een intercomverbinding met de chauffeur.
De verwarming vindt plaats d.m.v. een waterverwarmingssysteem met 4 convectoren onder zitplaatsen, een 50 liter brandstoftank is hiervoor ingebouwd.

Göppel, met een lange traditie van busbouw in Duitsland en een nauw samenwerkingsverband met MAN, werd in 2013 overgenomen door de Russische Kirow groep. Helaas betekende dit ook het einde van het bedrijf, sinds oktober 2014 verkeert het in surseance van betaling, een doorstart lijkt uitgesloten.
Hoe beide modellen tot stand zijn gekomen kunt u zien via deze button:
of door naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl; updated 15-05-2015