General Motors Comp.
General Motors TD 4502; 1940
Carrosserie: Yellow Coach

Model: Corgi
.
Uitvoering: "Los Angeles Motor Coach Co.", wagen nr. 4340.

Gegevens van de originele bus:

De bus werd in juni 1940 nieuw afgeleverd door Yellow Coach met het productienr. 0088.
Nog in 1940 ging de bus over naar de Los Angeles Metropolitan Transit Authority en kreeg het wagennr. 6089.
Op enig moment is de bus verkocht aan Pacific Electric (PE) en kreeg daar het wagennr. 2677.
Het bustype TD 4502 was in 1940 en 1941 in productie.

Yellow Coach werd in 1923 opgericht door John D. Hertz (1879-1961 en oprichter van Hertz autoverhuurbedrijf) en was onderdeel van de Yellow Cab Company.

Yellow Coach en de heer Hertz waren in de 20'er jaren nauw betrokken bij de oprichting van Greyhound Lines.
In 1943 ging Yellow Coach op in de General Motors Truck and Bus Division.
General Motors TD 4502; ca. 1940
Carrosserie: Yellow Coach

Model: Corgi nr. 54009 (1997)
Uitvoering: "New England Transportation Co.", wagen nr. 364, kenteken 1500

Het betreft hier de uitvoering met slechts 1 deur.
General Motors TD 4502; ca. 1940
Carrosserie: Yellow Coach

Model: onbekend, China

Uitvoering: "The Classic Transporter", wagen nr. 1083.

Het model is een (deels metalen) kloon van een Corgi model, details zijn echter veranderd en het model heeft openslaande deuren. De onderzijde is geheel van kunststof maar verder identiek aan het Corgi model. Het model is als speelgoed bedoeld, en daarom is er een frictie-aandrijving op de achterwielen. Het interieur is, met kleine aanpassingen voor de frictie-aandrijving, geheel identiek aan het Corgi-model.
Door de fraaie uitvoering is dit redelijk zeldzame model de 2e hands prijs van Ä 15,- (die ik er in 2011 voor betaalde) meer dan waard.
General Motors TDH 5301; 1961; bijnaam: "Fishbowl".

Model: Corgi, nr. 54401

Uitvoering: "Lionel City Bus Service", wagen nr. 148. Lionel City is een fictieve stadsnaam die door Corgi op diverse schaalmodellen werd gebruikt.

Gegevens over de originele bus:

voorzien van een 2 takt Detroit Diesel type 6V71 met 238 pk die, samen met de Allison automatische versnellingsbak, was gemonteerd op een uittrekbare slede, zodat desgewenst de hele aandrijflijn snel kon worden verwisseld.

In 1959 introduceerde GM de "new look transit coach", die in de volksmond direct de bijnaam "fishbowl" kreeg vanwege de karakteristieke 6-delige voorruit.

Dit bustype was zeer succesvol, zowel in de USA als in Canada. In beiden landen werd dit bustype langdurig door GM geproduceerd, tot 1977 in de USA en tot 1987 in Canada (facelift in 1983), in totaal 45.636 stuks. Na de verkoop van de GM-busdivisie aan MCI werd dit model als "MCI Classic" verder gebouwd, in totaal 2431 stuks tot 1993. In dat jaar werd de MCI-stadsbusproductie overgenomen door Nova-bus, en werden tot de definitieve productiestop in 1997 door Nova nog 1202 bussen geproduceerd. Na 38 jaar kwam hiermee een einde aan de productie van in totaal 49.269 exemplaren (in diverse lengtes en ook als gelede- en trolleybus) van dit opvallende bustype.
General Motors TDH 5301; 1960; bijnaam: "Fishbowl".

Model: Corgi, nr. 54501 (1996)

Uitvoering: San Diego Transit nr. 257. Betreft uitvoering met 2e deur, verder identiek aan het hiervoor beschreven model.

Bus 257 was 1 van de 30 wagens van het type GM 5301 die in september 1960 werden geleverd aan San Diego Transit in Zuidelijk CaliforniŽ.
De wagens hadden de fabrieksnummers 1579 - 1608 en kregen bij SDT de vlootnummers 231 - 260.


I
upload 17-11-2015
Naar de volgende pagina:
of terug naar de overzichtpagina:
© www.pcreest.nl; updated 17-11-2015