BEDFORD
Vauxhall Motors presenteerde in 1939 het Bedford O.B. chassis, een laag uitgevoerd chassisraam, voorzien van een 6 cylinder benzinemotor van 3519 cc en een vermogen van 72 pk. De maximum snelheid bedroeg 40 mph., de wagens hadden een 4-versnelingsbak.
Eind 1939 kwam in het kader van de oorlogsproductie het vereenvoudigde chassis OWB.

In de periode 1939 tot 1951 leverde Bedford in totaal 16.164 O.B./OWB-chassis af, die door een groot aantal carrosseriefabrieken van truck- of busopbouw werden voorzien.

Bedford O.B.; 1947
carrosserie: Duple "Vista".

Model: Corgi, NR. 91011.

Uitvoering: "W. Alexander & Sons Ltd", nr. W 215, kenteken BMS 99.

Gegevens over de originele bus:

W. Alexander & Sons werd opgericht in 1924 in Kilsyth, Schotland. Het bedrijf beheerste in korte tijd het grootste deel van het openbaar busvervoer in Schotland, op het hoogtepunt in 1961 waren 2000 bussen actief, daarna is het bedrijf opgesplitst.
Al vanaf het begin bouwde het bedrijf ook z'n eigen carosserieën op diverse chassismerken en -types en is nog steeds actief als carrosseriebouwer.
In 1962 presenteerde Vauxhall Motors het 11 meter lange Bedford VAL 14-buschassis. Het was het 1e chassis dat speciaal voor bussen is ontwikkeld.
De Leyland diesel type 0.400-S zorgde voor de aandrijving. Opvallend detail zijn de kleine 16 inch wielen en banden bij dit chassistype.
In 1967 volgde het VAL 70-chassis, nu met een Bedford 7,6 ltr. motor en 138 PK. In 1968 werd de type-aanduiding van dit chassis gewijzigd in WRQ-3D/3G.
Tot de productiestop in 1973 werden er méér dan 2000 VAL-chassis gebouwd, die door diverse bekende carrosseriefabrieken van een opbouw werden voorzien.

Bedford VAL 14 DX; 1967
carrosserie: Plaxton, uitvoering C49F

Model: Corgi nr. 35301 (jaar 2005)

Uitvoering: "Yelloway Motor-Services Ltd", Rochdale; kenteken: HDK 44E; 49 zitplaatsen.

Gegevens van de originele bus:

Chassisnr. 6866016, in dienst bij Yelloway: 1967, uit dienst 1968.
Motor: 6 cylinder diesel Leyland O.400-S voorin staand; cylinderinhoud 6,54 ltr.; 127 PK; 5 versnellingsbak (merk Clark volgens Turner licentie); wielbasis tussen de voorste en de achteras: 5,87 mtr.; bandenmaat 8,25 x 16; chassis geschikt voor opbouwen tot 11 mtr. lengte met max. 52 zitplaatsen; chassisgewicht 3140 kg, max. toelaatbaar gewicht 11.330 kg.

Yelloway in Rochdale heeft tussen 1964 en 1968 in totaal 11 bussen met een VAL 14-chassis in dienst gesteld, sommigen bleven maar 1 jaar (niet ongebruikelijk bij Yelloway), anderen kregen een langere carrière.


Naar de volgende pagina:
© www.pcreest.nl  04-2009