A.E.C.
De geschiedenis van de RM / RML ("Routemaster"):
De RM 1 werd in september 1954 op de Earl's Court autotentoonstelling gepresenteerd als de opvolger van de legendarische RT. Door de aluminium carrosserie is de 8,38 mtr. lange bus echter 2 ton lichter dan zijn voorganger en de bus beschikt over 64 zitplaatsen.

De productie van de RM kwam pas in 1958 op gang en de laatste gebouwde Routemaster verliet in maart 1968 de fabriek, in 10 jaar productietijd 2876 exemplaren.

In de loop van de productieperiode werden ook meerdere varianten gebouwd, o.a. de verlengde RML, die bij een lengte van 9,14 mtr. 72 zitplaatsen biedt. De RML is goed herkenbaar, omdat er in het midden een tussenstuk van 76 cm. is ingebouwd met opvallende kleine ramen.

De Routemaster was ontworpen voor een levensduur van 17 jaar, dat de bussen het 36 jaar en langer uithouden is te danken het concept, waarbij door het achterplatform en de inzet van een conducteur de in- en uitstaptijden veel korter zijn dan bij de zgn. OMO-bussen (one-man-only). Om die reden werden in 1990 nog Cummins en Iveco-motoren ingebouwd in 300 RM's, terwijl in 1997 40 RM's en (zelfs nog) in 2000 56 RM's werden voorzien van Scania-motoren.


De vervoersmaatschappijen hebben echter al jaren problemen met het vinden van chauffeurs en conducteurs, vooral de slecht betaalde conducteurs hebben een gevaarlijke baan. Begin 2006 kwam de inzet op de reguliere buslijnen definitief tot een einde, slechts voor museum- en speciale ritten worden nog RM's ingezet.
A.E.C. Routemaster; 1961.
Carrosserie: Park Royal.

Model: Corgi nr. 35002.

Uitvoering: RM 664 van "London Transport", kenteken WLT 664.

Gegevens van de originele bus:

Deze opvallende bus kwam in juli 1961 in dienst en kreeg de bijnaam: "The Silver Lady".
Motor: 9,6 liter A.E.C. AV590 diesel met 115 BHP (PK).


De bus was een experiment, de aluminium carrosserie werd niet geverfd. Hoewel het aluminium corrosievrij is, werd het oppervlak erg dof en reageerde niet goed op de reinigingsmiddelen van de wasstraat. In augustus 1965 werd de bus alsnog geschilderd, uiteraard in rood. In 1990 werd de A.E.C.-motor nog vervangen door een Iveco-motor.
A.E.C. Routemaster Open Top; 1959.
Carrosserie: Park Royal.

Model: Corgi nr. 35101.

Uitvoering: RM 94 van "London Buses Ltd", kenteken VLT 94.

Gegevens van de originele bus:
Het chassisnr. was R2RH093, motor: 9,6 liter A.E.C. AV590 diesel met 115 BHP (PK);
bodynr. PR L3370, uitvoering H36/28R, in dienst oktober 1959.
Onbekend wanneer de bus is omgebouwd naar open top-uitvoering O36/28R.
Naar de volgende pagina:
www.pcreest.nl  04-2009