A.E.C.
De Associated Equipment Company (AEC) werd opgericht in 1912 in Walthamstow. Met later ook een productiebedrijf in Southall, Middlesex, was AEC een grote en zeer bekende leverancier van bus- en truckchassis.
In 1948 gingen de activiteiten over naar the Associated Commercial Vehicles (ACV) met Southall als vestigingsplaats.
In 1962 werd ACV overgenomen door Leyland Motors (vanaf 1969 BLMC). In 1979 rolde het laatste AEC-buschassis van de productielijn en daarmee was ook deze roemrijke producent geschiedenis geworden.
De geschiedenis van de RT:
In 1939 besloot London Transport dat er een einde moest komen aan de vele typen bussen en werd de eenheidsbus RT ontwikkeld, met 56 zitplaatsen. Het duurde evenwel tot 1945 eer de productie kon worden opgestart door AEC en Leyland. In de periode tot 1958 werden in totaal 7000 bussen van dit type gebouwd.
A.E.C. RT; 1948
carrosserie: Weymann

Model: Corgi nr. CC26101 (uitgebracht 2008).

Uitvoering: RT 624 van "London Transport", kenteken JXC 432.

Gegevens van de originele bus:
de bus kwam in augustus 1948 nieuw in dienst bij het depot Hemel Hempstead als een Country-area bus.
Op zaterdag 12 april 1979 had deze bus de eer om, als oudste nog in dienst zijnde RT, de laatste dienstrit van een RT te rijden op lijn 62 naar Barkingside. Na deze laatste RT-dienst werd een afscheidsrit gemaakt door London door een convoy RT's, waaronder de RT 1.
A.E.C. RT; 1955
carrosserie: Park Royal

Model: Solido nr. 4402 (uitgebracht september 1980)

Uitvoering: RT 1723 van "London Transport", kenteken KYY 550.

Gegevens van de originele bus:

deze RT kwam in september 1955 in dienst en is op enig moment verongelukt tijdens een personeels-/dienstrit.
A.E.C. RT; 1950
carrosserie: Weymann

Model: Solido nr. 4404 (uitgebracht september 1980)

Uitvoering: RT 3224 van "London Country", kenteken KYY 953.

Gegevens van de originele bus:

In juli 1950 werd deze wagen nieuw geleverd met Weymann Greenline body 3RT8/1, bodynr. 6105.
Bij een revisie in mei 1967 werd het chassis voorzien van een nieuwe (rode) Park Royal body 3RT8, bodynr. 5651.
De wagen werd in juli 1972 afgevoerd naar handelaar Wombwell diesels, de verdere geschiedenis is niet bekend.
A.E.C. Regent; 1932
2e carrosserie: Brighton, Hove & District (BH)

Model: Solido nr. 4403 (uitgebracht september 1980)

Uitvoering: Southern Vectis nr. 901; kenteken GW 6276

Gegevens van de originele bus:

In mei 1932 kwam de bus met het chassisnr. 6611779 en voorzien van een Tilling-carrosserie met open trap in dienst bij Brighton, Hove & District onder het wagennr. 6276. Uitvoering H27/25RO. De wagen was voorzien van een 6 cylinder AEC benzinemotor, die in 1938 werd vervangen door een Gardner 5LW diesel.
In 1945 werd de carrosserie in eigen beheer in z'n geheel vervangen, de nieuwe opbouw was met open top in de uitvoering O30/26R en bodynr. 7060R.
In oktober 1955 kwam deze wagen, gelijktijdig met 3 gelijke wagens, in dienst van Southern Vectis onder wagennr. 901. In oktober 1961 werd de bus buiten dienst gesteld en in december 1961 verkocht aan dealer Faulkner in Fareham. In 1973 werd de bus gesloopt.

Op onderstaande foto ziet u de (identieke) 900 uit de serie 900 - 903. Hieruit blijkt dat het Solido model duidelijk verschilt van de werkelijkheid. Het model is slechts een "onthoofde" Park Royal wagen.
Naar de volgende pagina:
www.pcreest.nl  04-2009